Spring til indhold
Svanemærket logo

Nyhed

20.04.2023

Forbrugere efterspørger svanemærkede byggematerialer

To ud af tre nordiske forbrugere mener, at Svanemærket, det officielle nordiske miljømærke, gør det nemmere at vælge byggevarer, som er mere miljøvenlige. Det viser Nordisk Miljømærknings nye undersøgelse blandt de forbrugere, som har købt eller skal købe byggevarer.

Træ og lister i et byggemarked

En ny undersøgelse viser, at forbrugerne gerne vil købe mere miljøvenlige byggevarer, men de oplever, at det er svært at finde dem. Samtidig tror en stor del af forbrugerne, at producenterne overdriver deres produkters miljøvenlighed.

”Det er tydeligt, at de danske og nordiske forbrugere rigtig gerne vil vælge de mere miljøvenlige byggeprodukter, men også at de har brug for en hjælpende hånd til at finde ud af, hvad der faktisk er et godt valg i den sammenhæng. Her er Svanemærket et effektivt redskab, som forbrugerne kender, har tillid til og efterspørger,” udtaler Martin Fabiansen, direktør for Miljømærkning Danmark.

Det underbygges i undersøgelsen, hvor to ud af tre svarer, at Svanemærket gør det nemmere at vælge mere miljøvenlige byggevarer. Svanemærkede byggematerialer er nemlig et bedre valg for både mennesker, miljø, klima og jordens ressourcer, fordi mærket vurderer alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus.

”Vi ser, at forbrugerne lægger stor vægt på produkternes kvalitet, levetid og påvirkning af både miljø og sundhed. Det er jo en virkelig positiv udvikling, som vi gerne vil understøtte ved at udbrede miljømærkede byggevarer endnu mere,” fortæller Martin Fabiansen.

Der er dog grund til bekymring over, at EU-Kommissionen i deres forslag til ny byggevareforordning har foreslået at forbyde alle former for miljømærkning af byggevarer – herunder mærker som Svanemærket og EU-Blomsten. Forslaget er netop nu ved at blive behandlet i både Ministerrådet og EU-Parlamentet, hvor de folkevalgte har mulighed for at ændre udkastet, så miljømærkerne kan fortsætte med at hjælpe forbrugerne på vej.

”Heldigvis er der rigtig mange mennesker, der gerne vil sikre miljømærkernes fremtid også på byggevarer, derfor er vi også optimistiske i forhold til at få ændret forslaget. Men det er vigtigt for os at understrege, at det er en alvorlig sag, og vi følger naturligvis arbejdet meget tæt,” siger Martin Fabiansen og afslutter:

”Forbrugerne er glade for Svanemærket som en guide til at vælge blandt de miljømæssigt bedste produkter, mens producenter bruger Svanemærket til hele tiden at forbedre deres produkter ift. miljø og klima og til at styrke deres kommunikation. Netop den type redskaber har vi brug for, hvis vi skal løse de enorme miljø- og klimaudfordringer, vi står overfor.”

Fakta om forbrugere og byggevarer:

  • 72 % af de nordiske forbrugere ønsker at købe byggevarer, som er mere miljøvenlige (DK: 70 %)
  • 76 % af de nordiske forbrugere mener, at det svært at vide, hvilke byggevarer der er mere miljøvenlige (DK: 79 %)
  • 71 % af de nordiske forbrugere mener, at det kræver en ekstra indsats at finde de mere miljøvenlige byggevarer (DK: 73 %)
  • 68 % af de nordiske forbrugere tror, at producenterne overdriver egne produkters miljøvenlighed (DK: 70 %)
  • 66 % af de nordiske forbrugere mener, at Svanemærket gør det nemmere at vælge mere miljøvenlige byggevarer (DK: 65 %)

Den nordisk forbrugerundersøgelse er gennemført af YouGov Norge for Nordisk Miljømærkning, i perioden 1. marts til 10. marts 2023. Samlet deltog 4.048 personer fra Norge, Sverige, Danmark og Finland i undersøgelsen.

Om Svanemærket

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke, som gør det enkelt for forbrugere, virksomheder og det offentlige at bidrage til den grønne omstilling. Svanemærket er holistisk og ser på alle relevante miljøparametre i hele produktets livscyklus. På den måde fremmer Svanemærket cirkulær økonomi, effektiv brug af ressourcer og biodiversitet – og reducerer klimabelastningen og brugen af skadelige kemikalier. Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og det mest kendte miljømærke i Norden.