Marketing- og kommunikationsnetværk for licenshavere og brand owners
Bliv en del af Miljømærkning Danmarks faglige netværk for marketing- og kommunikationsansvarlige.

Er jeres produkt eller service certificeret med Svanemærket eller EU Ecolabel, og kunne du tænke dig at få mere viden om og inspiration til grøn markedsføring og kommunikation? Miljømærkning Danmarks Netværk for Marketing og kommunikation er en eksklusiv platform for videndeling, hvor du sammen med marketing- og kommunikationsansvarlige fra andre licenshavere og brand owners kan få sparring, udveksle erfaringer og få konkrete tips til den gode, grønne formidling.
Hvad kan du forvente?
Som medlem får du viden om og inspiration til, hvordan I kan bruge miljømærkerne aktivt i markedsføring og kommunikation – og forløse jeres certificeringers potentiale. Der vil bl.a. blive sat fokus på:
- At tilbyde en fælles platform for licenshavere og brand owners om marketing og kommunikation med mulighed for sparring og inspiration på tværs af brancher.
- At øge værdien af jeres certificeringer gennem øget aktivering og formidling.
- At synliggøre mulighederne for og potentialet i at kommunikere og markedsføre jeres miljømærkede produkter og services.
- At give inspiration til kampagner, budskaber, pressehistorier og andre taktiske indsatser.
- At fortælle om ”dos & don’ts” i formidlingen af grønne budskaber i forhold til gældende markedsføringslovgivning i Danmark og EU, herunder Forbrugerombudsmandens vejledning til brug af grønne budskaber i markedsføring.
Hvem kan deltage?
Netværket er forbeholdt licenshavere og brand owners af produkter eller services med Svanemærket og EU Ecolabel – og er for dig, der arbejder med marketing og kommunikation af de officielle miljømærker.
Betingelser for deltagelse
- Medlemskabet er personligt, og I kan godt tilmelde flere medlemmer fra samme virksomhed. Til de fysiske netværksmøder kan der dog være en begrænsning på 1-2 deltagere per virksomhed – alt efter hvor mødet afvikles, og hvor mange personer, der er tilmeldt.
- Som medlem vil du automatisk modtage nyhedsbreve, som er målrettet marketing- og kommunikationsnetværket.
- Det er gratis at være medlem, og du kan til enhver tid melde dig ud af netværket.
Hvordan fungerer netværket?
- Der afvikles 3-4 møder om året. Mindst et af møderne vil være et fysisk halvdagsmøde – og vil så vidt muligt blive afviklet hos en licenshaver. De øvrige møder afvikles online og vil have en varighed af 45-60 minutter.
- Møderne er en kombination af oplæg og diskussioner om forskellige temaer inden for marketing og kommunikation. Temaerne kan handle om alt fra regler for grøn markedsføring til, hvordan man får det optimale ud af sin certificering.
- Du vil løbende modtage nyhedsbreve målrettet netværket, og du vil få adgang til en lukket LinkedIn-gruppe, hvor netværksdelen kan praktiseres uden for møderne. Du vil desuden få adgang til forskellige inspirationsmaterialer.
Hvem står bag netværket?
- Miljømærkning Danmark faciliterer og administrerer netværket.
- En styregruppe bestående af fire licenshavere og/eller brand owners samt en repræsentant fra Miljømærkning Danmark vil stå for at udvælge temaer og sikre relevans. Mød styregruppemedlemmerne her.
- Medlemmerne af styregruppen sidder i minimum et år og i maksimalt tre år.
Tilmeld dig her
Mød styregruppemedlemmerne
Lea Nielsen, Marketing Manager, DILLING A/S
Lea har arbejdet med marketing og kommunikation i mere end 12 år. De sidste fem af dem har været som Marketing Manager hos DILLING. Her er hun bl.a. med til at formidle de gode fortællinger om deres svanemærkede tøj, som de farver på virksomhedens eget farveri ved Vejle – altid uden uønsket kemi. DILLING producerer økologisk uldtøj og har gjort det i mere end et århundrede. Virksomheden har været certificeret med Svanemærket siden 2010, og Svanemærket er et vigtigt pejlemærke i deres produktion, kommunikation og forretning generelt. Leas motivation for at gå ind i styregruppen er, at hun – ved at udveksle erfaringer med andre licenshavere i netværket – ønsker at styrke formidlingen og kendskabet til Svanemærket. Og på den måde også være med til at udbrede kendskabet til miljømærkets vigtige krav og kriterier.

Christine Lauth, marketingchef, Holmris B8
Christine Lauth har siden 2018 været en del af Holmris B8 og arbejdet med virksomhedens bæredygtighedsagenda og bidraget til udviklingen i en mere ansvarlig retning. Hun startede som direktionsassistent og har siden 2019 været marketingchef. I rollen arbejder hun i spændingsfeltet mellem produktudvikling, salg og kunder – og bidrager til at formidle den udvikling, der sker, samt de løsninger Holmris B8 tilbyder med fokus på design, funktion og et lavere CO2e-aftryk. Hun er desuden medlem af forskellige udviklings- og produktsortimentsboards.
De seneste fem år har hun haft ansvaret for Trends & Traditions, et endags meet & greet-event, der i dag er et af møbelbranchens største samlingspunkter med 5.500 gæster og 140 udstillende brands.
Christine brænder for at gøre bæredygtighedskommunikation enkel og tilgængelig. Hun er uddannet cand.merc. i International Business fra Handelshøjskolen i Aarhus.

Christine Gjødsbøl Jensen, Head of Marketing, Scandic Hotels
Christine har solid erfaring med marketing og kommunikation fra både detail-, bureau- og hospitalitybranchen, og i de seneste 4 år har hun ledet marketingteamet hos Scandic Hotels Danmark. Christine brænder for at omsætte kreative idéer til løsninger, der både skaber værdi for forretningen og gør en forskel for gæsterne. Som medlem af styregruppen ønsker Christine at bidrage med sine erfaringer, lære af andres perspektiver og sammen være med til at sætte fokus på, hvordan vi kan styrke miljømærkning og bæredygtigskommunikation i praksis.

Enrico Kaarsberg, seniorkonsulent, Miljømærkning Danmark
Enrico har været ansat som senior B2B marketingkonsulent siden 2019 og har mange års erfaring med marketing, kommunikation og forretningsudvikling – både som marketingchef i flere virksomheder, fra bureau og som selvstændig. Han brænder for at skabe vækst og bidrage til fremdrift i kombination med at skabe forretning. Enricos opgave i styregruppen er at sikre det rette momentum, skabe relationer mellem og til medlemmerne samt sikre et højt kvalitetsniveau ved bl.a. at lytte til styregruppen og medlemmernes ønsker til netværket. Enrico er uddannet HD-afsætningsøkonomi fra Aalborg Universitet.
