Spring til indhold
Svanemærket logo

Nøgletal om Svanemærket

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i Norden.

Ung kvinde med indkøbskurv i supermarked

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke – og i både dansk og nordisk regi gennemføres regelmæssigt forbrugerundersøgelser i Danmark, Norden og uden for de nordiske lande. Her på siden finder I et lille udpluk af nøgletal.

Nordiske kendskabstal

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i alle de nordiske lande, og nordiske forbrugere har meget høj tillid til mærket:

95 %

af de nordiske forbrugere kender Svanemærket.

93 %

af dem, der kender mærket, har tillid til Svanemærket.

60 %

ser efter Svanemærket, når de skal vælge mellem varer.

Kilde: Nordic Consumer Sustainability Index by Nordic Swan Ecolabel, IPSOS 2022.

Internationale nøgletal

Kan virksomheder bruge Svanemærket udenfor Norden? Ja i høj grad – og det gør mange virksomheder allerede. Nedenfor er vist eksempler på andelen af nordiske virksomheder indenfor en produktgruppe, som sælger svanemærkede produkter udenfor de nordiske lande:

  • 64 % af virksomheder indenfor gulve
  • 59 % af virksomheder indenfor kosmetik
  • 30 % af virksomheder indenfor tekstiler og møbler

Under cases kan I læse mere om, hvilke erfaringer virksomheder har gjort sig.

Kendskab udenfor Norden

I en forbrugerundersøgelse blandt mere end 9.000 europæiske forbrugere i 7 forskellige lande, undersøgte YouGov i 2022 bl.a. interessen for nordiske produkter samt kendskab til og interesse for Svanemærket. Det højeste kendskab var i hhv. Tyskland (21 % kendskab), Østrig (21 %) og Holland (19 %).

Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I vil vide mere.

Danske nøgletal

  • > 57 forskellige produktgrupper, hvor virksomheder kan opnå certificering med Svanemærket.
  • > 27.000 svanemærkede produkter på det danske marked.
  • > 1.385 licenser til Svanemærket i Danmark.
  • 93 % af danskerne kender Svanemærket, og 78 % af danskerne ved, at Svanemærket er et miljømærke.
  • 66% af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger produkter.

44 %

vækst i omsætningen af svanemærkede produkter på det danske marked fra 2020 til 2021 (fra 9,6 mia. kr. til 13,9 mia. kr.).1

1 Indrapporteret realiseret omsætning fra fabrik, dvs. eksklusive skatter/ afgifter og avance i detailhandlen. Omsætningstallet er ekskl. trykkerier, investeringsfonde og rens af væskeskadet elektronik.

Kilder: Miljømærkning Danmark og YouGov januar 2023.

Interesseret i nøgletal?

Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I er interesserede i nøgletal indenfor jeres område.