Spring til indhold
Svanemærket logo

Nøgletal om Svanemærket

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i Norden.

Ung kvinde med indkøbskurv i supermarked

Svanemærket er det officielle nordiske miljømærke – og i både dansk og nordisk regi gennemføres regelmæssigt forbrugerundersøgelser i Danmark, Norden og uden for de nordiske lande. Her på siden finder I et lille udpluk af nøgletal.

Nordiske kendskabstal

Svanemærket er det mest kendte miljømærke i alle de nordiske lande, og nordiske forbrugere har meget høj tillid til mærket:

95 %

af de nordiske forbrugere kender Svanemærket.

93 %

af dem, der kender mærket, har tillid til Svanemærket.

60 %

ser efter Svanemærket, når de skal vælge mellem varer.

Kilde: Nordic Consumer Sustainability Index by Nordic Swan Ecolabel, IPSOS 2022.

Internationale nøgletal

Kan virksomheder bruge Svanemærket udenfor Norden? Ja i høj grad – og det gør mange virksomheder allerede. Nedenfor er vist eksempler på andelen af nordiske virksomheder indenfor en produktgruppe, som sælger svanemærkede produkter udenfor de nordiske lande:

  • 64 % af virksomheder indenfor gulve
  • 59 % af virksomheder indenfor kosmetik
  • 30 % af virksomheder indenfor tekstiler og møbler

Under cases kan I læse mere om, hvilke erfaringer virksomheder har gjort sig.

Kendskab udenfor Norden

I en forbrugerundersøgelse blandt mere end 9.000 europæiske forbrugere i 7 forskellige lande, undersøgte YouGov i 2022 bl.a. interessen for nordiske produkter samt kendskab til og interesse for Svanemærket. Det højeste kendskab var i hhv. Tyskland (21 % kendskab), Østrig (21 %) og Holland (19 %).

Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I vil vide mere.

Danske nøgletal

  • > 57 forskellige produktgrupper, hvor virksomheder kan opnå certificering med Svanemærket.
  • > 27.500 svanemærkede produkter på det danske marked.
  • > 1.385 licenser til Svanemærket i Danmark.
  • 93 % af danskerne kender Svanemærket, og 78 % af danskerne ved, at Svanemærket er et miljømærke.
  • 66% af danskerne ser efter Svanemærket, når de vælger produkter.

44 %

vækst i omsætningen af svanemærkede produkter på det danske marked fra 2020 til 2021 (fra 9,6 mia. kr. til 13,9 mia. kr.).1

1 Indrapporteret realiseret omsætning fra fabrik, dvs. eksklusive skatter/ afgifter og avance i detailhandlen. Omsætningstallet er ekskl. trykkerier, investeringsfonde og rens af væskeskadet elektronik.

Kilder: Miljømærkning Danmark og YouGov januar 2023.

Nordic Consumer Sustainability Index 2024

Svanemærket foretager hvert 2. år en stor analyse af de nordiske forbrugere. Undersøgelsen ser bl.a. på forbrugernes holdninger til udvalgte miljøspørgsmål og barriererne for og løsningerne på at fremme et mere miljøvenligt forbrug.

Læs mere
mand og kvinde cykler i storby

Interesseret i nøgletal?

Kontakt os på marketing@ecolabel.dk, hvis I er interesserede i nøgletal indenfor jeres område.