Svanemærket er en af verdens skrappeste miljøcertificeringer – og et stærkt kommunikationsværktøj. 93 % af danskerne kender Svanemærket, og 66 % ser efter Svanemærket, når de vælger varer. Derfor har mange også en forventning om, at virksomheder gør det samme.
Hvad kan I kommunikere i jeres indkøbspolitik?
Hvis I har besluttet, at Svanemærket er en af de prioriteringer, der skal ligge til grund for jeres valg af produkter og serviceydelser, kan I med fordel medtage tekst om Svanemærket i jeres indkøbspolitik. Dette kan både sikre forståelse for og opbakning til beslutningen.
Få inspiration til, hvordan I kan beskrive Svanemærket i jeres indkøbspolitik her.
Hvis I ønsker at fortælle jeres kunder om jeres prioritering af Svanemærket, kan I hente inspiration i denne forbrugerartikel.
Inspiration til indkøbspolitikken
Få gode råd til, hvordan I kan formulere jeres indkøbspolitik – og hent inspiration fra ATP, Roskilde Festival og Dansk Retursystem, der har udarbejdet retningslinjer og principper for deres arbejde med klima og miljø.
Hvad kan I kommunikere om konkrete indkøb?
Svanemærket stiller produktspecifikke krav. Det vil sige, at der er et sæt krav til møbler og et andet sæt krav til plejeprodukter. Dette er nødvendigt for at håndtere de miljømæssigt vigtigste områder for de forskellige produktgrupper. Derfor er der også forskel på, hvad I kan kommunikere om fx svanemærkede møbler eller kantiner til jeres medarbejdere.