
04.06.2025
Sådan holder du lidt grønnere ferie
Sommerferien nærmer sig, og netop vores ferier sætter et stort aftryk på miljø o...
Læs mereNyhed
10.06.2025
Snart kan du gå til koncert, konference eller sportsstævne, som er lidt grønnere. Nu kan events nemlig opnå det officielle nordiske miljømærke, Svanemærket.
Sommeren er højsæson for festivaler, folkemøder og personaleseminarer. Og det bliver nu nemmere at afvikle den slags arrangementer med et dokumenteret mindre miljø- og klimaftryk. Svanemærket har nemlig netop lanceret krav til såvel indendørs som udendørs events, som fx messer, kongresser, seminarer, festivaler, udstillinger og sportsbegivenheder.
Og der er allerede stor interesse for de nye krav fra eventbranchen, der netop efterspørger en ramme for miljøarbejdet.
”Vi har fået mange henvendelser fra aktører, der gerne vil gøre en mærkbar grøn forskel, men har brug for hjælp til, hvordan de sikrer det i praksis, når de skal planlægge og afholde deres events. De er fx i tvivl om, hvilke tiltag der gør en reel miljøforskel, hvordan de skal prioritere deres miljøindsatser, eller hvilke krav de skal stille til leverandører. Og det er netop det, Svanemærket kan give dem”, fortæller Heidi Bugge, kriteriechef i Miljømærkning Danmark.
Svanemærkets nye krav til events stiller absolutte krav og sætter ind dér, hvor der er størst mulighed for at mindske den samlede miljø- og klimabelastning, bl.a. ved at sikre mere effektiv brug af ressourcer, tiltag for at begrænse affaldsmængderne og hensyntagen til naturen.
Særligt ressourceforbruget er ifølge kriteriechefen et af de områder, der fylder meget i miljø- og klimaregnskabet for events:
”Der bliver generelt brugt rigtig mange ressourcer, når der bliver afholdt arrangementer. For at bekæmpe ”brug-og-smid-væk”-kulturen og sikre en mere cirkulær økonomi, stiller Svanemærket bl.a. krav om genbrug eller upcykling af dekorationsmaterialer, som fx LED-lys, møbler og duge, blomsterarrangementer og andre dekorative genstande. Der er også skrappe krav til mademballage, service og kopper – herunder krav om et indsamlingssystem, der sikrer genbrug eller genanvendelse, ligesom der er krav til effektiv affaldssortering”, lyder det fra Heidi Bugge.
Et andet væsentligt indsatsområde er krav om et reduceret miljøaftryk fra den mad og drikke, der serveres, bl.a. skal der være en vis andel økologiske og vegetariske muligheder.
Også klimapåvirkningen fra energiforbruget fra fx udstyr og belysning er et vigtigt fokusområde. Svanemærket stiller bl.a. skrappe krav til de energikilder, der anvendes, hvilket er særligt væsentligt for udendørs events, der ofte benytter fossile brændsler.
Der er desuden krav om, at alle udendørs events skal redegøre for, hvilke tiltag de gør for at beskytte biodiversiteten. Og så skal medarbejdere og leverandører inddrages i miljøarbejdet, ligesom gæster og fx udstillere på messer opfordres til mere miljøvenlig adfærd gennem forskellige tiltag.
”Svanemærket er et af verdens skrappeste miljømærker, og det er samtidig et anerkendt Type I-miljømærke. Det betyder, at det både kan være med til at styrke den grønne kommunikation af et event, ligesom det rummer klare fordele i forhold til fx ESG-rapportering”, slutter Heidi Bugge.
Svanemærket stiller krav inden for følgende fokusområder: Energi, transport og klima, biodiversitet, mad og drikke, ressourceeffektivitet, rengøringsprodukter samt marketing og kommunikation.
Et svanemærket event:
Følgende events kan opnå en certificering med Svanemærket:
Det er det enkelte event, som kan opnå Svanemærket.
De nye kriterier er udviklet med støtte fra Nordisk Ministerråd.
WEBINAR
På lanceringswebinaret den 12. juni kan du få en kort introduktion til både Svanemærket, de nye krav til events og ansøgningsprocessen.
Nu på torsdag den 12. juni 2025 kl. 10.00 - 12.00.
Læs mere