Spring til indhold
Svanemærket logo

Sådan må I bruge Svanemærket i jeres markedsføring

af produkter eller servicer, der har opnået certificering med Svanemærket.

95% af de nordiske forbrugere kender Svanemærket, og 67%, af dem der kender mærket, har tillid til mærket. Det gør Svanemærket til et stærkt marketing- og kommunikationsværktøj.

Med Svanemærket får I ikke kun stærkt bevis for jeres miljøindsats, I får også et effektivt marketingværktøj og adgang til et stærkt brand, som nyder høj troværdighed og anerkendelse. Det gør det muligt at positionere jeres produkt stærkt overfor både forbrugere og professionelle indkøbere.

Nedenfor finder du guidelines for, hvordan I må bruge Svanemærket i jeres markedsføring.

Regler for brug af Svanemærket i markedsføring

Læs om de generelle regler for at anvende Svanemærket i markedsføring og find retningslinjer for specifikke typer af marketingmaterialer. Bemærk der er to guidelines for hhv. produkter og servicer. Begge guidelines er på engelsk.

Guideline: Brug af Svanemærket i markedsføring af produkter

Guideline: Brug af Svanemærket i markedsføring af servicer

Logo til brug i markedsføringsmaterialer (dansk)

Screenshot af marketingguideline for Svanemærket

Forbrugerombudsmandens regler for miljømæssige påstande i markedsføring

Hvis I bruger klima- eller miljøudsagn i jeres markedsføring, skal I være opmærksomme på, at Forbrugerombudsmanden har en vejledning og anbefalinger til virksomheders miljømarkedsføring på området.

Heraf fremgår det, hvilke fordele I har som følge af jeres certificering med Svanemærket. En certificering med Svanemærket giver jer f.eks. mulighed for at omtale jeres produkter som ”mindre miljøbelastende”, ”mere miljørigtig”, ”mere skånsom for miljøet”, ”bedre for miljøet” eller lignende (som et generelt udsagn uden forklaring) uden, at det skal dokumenteres yderligere.

En certificering med Svanemærket kan samtidig anvendes som dokumentation for punkt 4 under ”Generelle udsagn med en forklaring”.

Toolboxe og guidelines - særlige produktgrupper

Regler for omtale af Svanemærket i kommunikation af ikke- certificerede byggevarer

Der gælder særlige regler for omtale af Svanemærket i relation til byggevarer, som ikke er certificerede med Svanemærket, men er registreret i byggevaredatabasen eller Supply Chain Declaration Portal (SCDP). Læs dem her:

Vejledning om markedsføring af byggevarer deklareret i HPP byggevaredatabasen (Kriteriegeneration 3)

Kommunikations guidelines – Hvordan må du kommunikere om byggevarer deklareret i SCDP (Kriteriegeneration 4)

Ikon for regler og retningslinjer

Brug for hjælp?

Har du spørgsmål vedrørende korrekt brug af Svanemærket, er du velkommen til at skrive til os på marketing@ecolabel.dk.

Vedlæg gerne evt. artwork, og vær opmærksom på, at der i travle perioder kan gå op til 5 hverdage, før vi kan garantere et svar.

Læs også